تخت جمشید، برند گردشگری ایران و هویتی تاریخی

چهل و پنجمین سالروز ثبت جهانی تخت جمشید نشانگر این موضوع است که تاریخ و تمدن از آغازین روز حیات این بنای باستانی هویتی تازه پیدا کرده است.

محمدثابت اقلیدی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همزمان با سالروز ثبت جهانی تخت جمشید در یونسکو در یادداشتی بر اهمیت این بنا و مکان باستانی در ایران تاکید و آورده است: تخت جمشید تنها یک بنا نیست، اثری است که ایران را با نمادهای هنر، معماری و فرهنگ و مدنیت به جهانیان معرفی کرده است. به گواهی تاریخ تخت جمشید یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آثار باستانی ایران است که به عنوان یک میراث جهانی در سال  ۱۹۷۹ توسط یونسکو ثبت شد و آن را به یکی از مقاصد گردشگری مهم در سطح جهانی تبدیل کرد.

از زوایه ای دیگر تخت جمشید خود سازمان و نهادی جهانی و بین‌المللی بوده است که شاید بتوان گفت برخی از سازمان‌های بین‌المللی امروز که یونسکو زیر مجموعه آنهاست ، حیات و هویتشان را از کاربری تخت جمشید الهام گرفته‌اند.

قدرت آن روز ایرانیان، بزرگان و شاهان جهان را برای دیدار با پادشاهان ایرانی در تخت جمشید به خط می‌کرد و شاید بتوان گفت یک سازمان ملل ناملموس در آن روز در این مکان و منطقه شکل گرفته بود.

این بنا یکی از مهم‌ترین اسناد فرهنگی و مدنیت ایرانیان است که دلالت برتمدن کهن ایرانیان در پیش از میلاد مسیح دارد.  تخت جمشید نماد ایران است و با شنیدن نام ایران تصاویر تخت جمشید در ذهن هرشنونده و دوستدار تاریخ و تمدن در هرنقطه ای از جهان نقش می‌بندد.

اما نکته ای که باید تمامی متولیان گردشگری ایران بر روی آن اجماع نظر و برنامه داشته باشند، ترسیم چگونگی حفاظت و بهره برداری از این اثر باستانی و جهانی در رونق گردشگری ایران است.

مرمت و حفاظت و توسعه زیر ساخت‌های مورد نیاز این اثر جهانی و تبدیل شدن آن به یک محور جهانی گردشگری می‌تواند اثرات چشمگیری در توسعه همه‌جانبه فارس در ایران و ایران در جهان داشته باشد.

تخت جمشید سالانه هزاران گردشگر داخلی و خارجی را جذب می‌کند که می توان با توسعه و ایجاد زیر ساخت های جدید به افزایش ورودی گردشگران،ماندگاری و ایجاد درآمد بیشتر برای کشور منجر شود.

تقریبا بیشتر گردشگران خارجی از هر قاره و کشوری که پا به ایران می گذارند برای دیدن و لمس عظمت تخت جمشید آن را انتخاب اول خود بشمار می آورند و این یک فرصت طلایی است.

به دلیل اهمیت تخت جمشید، زیرساخت‌های گردشگری در اطراف این منطقه باید توسعه یابد و آنچه تاکنون بوده و اتفاق افتاده است در حد شهرت و جایگاه این مکان گردشگر پذیر نیست.

از جمله برنامه‌هایی که باید دراین مکان بر روی اجرا و گسترش آن تاکید کرد تا به رونق گردشگری و ارتقای سطح اقتصادی مردم مرودشت نیز بیانجامد، افزایش ساعات بازدید در طول شبانه روز و همچنین بازگشایی برزن جنوبی برای بازدید عموم است.

حضور گردشگر دراین مکان باید برای مردم منطقه اشتغال‌زایی، ایجاد درآمد پایدار و افزایش رفاه اجتماعی و اقتصادی در پی داشته باشد.

می‌توان با برگزاری رویدادها، کنسرت‌ها و همایش‌های ملی، احداث مسیرهای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و همچنین راه‌های دسترسی اختصاصی و برخوردار از المان‌های تخت جمشید و تاریخ ایران  و البته با رعایت حریم مجموعه به این مهم کمک شایانی کرد.

به دلیل اهمیت تاریخی و فرهنگی تخت جمشید، تلاش‌های زیادی برای حفاظت و نگهداری از این اثر انجام می‌شود. این موارد شامل مرمت و بازسازی و بهسازی محیط برای بهتر شدن وضعیت بازدید گردشگران، مرمت بخش‌های آسیب‌دیده و همچنین برنامه‌های آموزشی برای افزایش آگاهی عمومی درباره اهمیت این مکان است زیرا که تخت جمشید میراث همه جهانیان است.

از سوی دیگر این اثر جهانی که یک سرمایه بی بدیل برای گردشگری و تاریخ کشور بشمار می‌آید در معرض تهدیدهایی است که باید برای رفع آن برنامه‌ریزی و بودجه ملی تعریف و تصویب کرد.

خطر رشد و فراگیر شدن گلسنگ‌ها و همچنین فرونشست‌ها که تمامی دشت مرودشت را تهدید می‌کند ممکن است برای این اثر باستانی مشکلات فراوانی ایجاد کند.

افزایش سطح کاوش‌های هدفمند با استفاده از آخرین دانش و تجهیزات ممکن است رازهای مگوی دیگری ازین شهر باستانی را برای علاقه‌مندانش بازگو کند و از سوی دیگر برای حفاظت و مرمت آن راههای تازه ای را تعریف کند.

تخت جمشید، برند گردشگری ایران است و باید برای حفظ و پاسداشت آن برای نسل‌های آینده و همچنین توسعه زیر ساخت‌های آن برای رونق گردشگری در حال حاضر و برنامه‌ریزی برای توسعه صنایع‌دستی، معماری و هنرایرانی در جوار این دانشگاه فرهنگ و هنر و پایتخت جهانی عصر باستان همه با هم و یکدل گام برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403080500234
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha